Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

IKEA, BETT och lärande

I dagens skoldebatt talas det ofta om utvärderingar och kunskaper. Man kan tycka att det idag talas alltför sällan om vilka kunskaper våra ungdomar behöver i framtiden, som verksamma i arbetslivet och som samhällsmedborgare. Men exemplen dyker faktiskt upp hela tiden!

IKEAs framgångar bottnar i lärande, hävdas det i en färsk doktorsavhandling från Lunds universitets Ekonomihögskola. IKEA är ju ett företag som växer, man expanderar över hela världen, inklusive länder som Frankrike, Ryssland och Japan. Anna Jonsson menar i sin avhandling att den främsta styrkan i koncernen är förmågan att lära, det vill säga traditionen inom personalen att dela kunskaper med varandra. Det är inte genom att hålla inne med kunskaper, som man lyckas inom företaget. När ett nytt varuhus öppnar kommer en stor grupp erfarna IKEA-medarbetare och delar kunnande med de nya. Det är en del av vardagen och det sker ofta informellt. Kafferasten är en helig tid, det är ett effektivt forum för att dela kunskaper, menar hon.

Vid riksdagens framtidsdag härom veckan, sa professor Kristina Höök, Stockholms universitet, att alla grundskolor borde ha ämnet dataslöjd, precis som det finns syslöjd och träslöjd (se intervju på KK-stiftelsens blogg Framtidens lärande, www.kks.se). Hon efterlyste vidare förmåga till mediekritik, för att hantera all den information som översköljer oss via medierna.

Med ’dataslöjd’ ger Kristina Höök en enkel och slagkraftig form åt det praktiska IT- och mediearbete som behövs för skolan och för framtiden, och som bör ges mycket mer uppmärksamhet. Om det så rör att bygga robotar, skapa en sajt på nätet omkring ett tema klassen studerar, eller att driva en skoltidning på nätet så handlar det om praktiskt användande av IT och medier. Inte abstrakt handhavande utan konkret egen användning i sammanhang som är motiverade och engagerande. Och det kräver samtidigt en kritisk diskussion om hur medierna skapar våra bilder, styr och påverkar oss, liksom om etik och juridik.

Både Anna Jonssons avhandling och Kristina Hööks inlägg anknyter till EUs beslut om åtta nyckelkompetenser för Europas medborgare (inklusive digital kompetens), och den nödvändiga diskussionen om vilka kunskaper vi behöver framöver. Precis hemkommen från en stimulerande BETT-mässa om IT och lärande i London stärks jag i tanken: vi har förutsättningar för en kvalificerad skoldebatt och en världsledande skolutveckling i Sverige. Vi har rikligt med exempel på pedagogiskt genomtänkta arbetsformer – där ITs potential i lärandet tas tillvara på ett framåtsyftande sätt. Det är dags – för alla aktörer – att kavla upp ärmarna!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 1 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok









FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 080211