Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Släpp fixeringen av datorn
som individuellt verktyg!

Datorn som personligt verktyg är en kraftfull metafor. Den har dominerat synen på datorn i två decennier, men idag hämmar den utvecklingen, inte minst i skolan. Ett sammanhang där detta blir tydligt är de interaktiva skrivtavlorna.

Tavlan är central i det traditionella klassrummet. Det är här kommunikationen registreras, åtminstone tillfälligt. Här fångas sammanhangen i exemplariska problemlösningar, i begrepp och i översikter. Den blir ett stöd för elevernas direkta minne liksom för deras anteckningar, det förlängda minnet. En elev kan demonstrera sin lösning, den kan kommenteras och diskuteras. Klassrummet kan vara scenen för ett samtal och tavlan bli ett stöd för detta.

Under en lång period har vi varit på väg bort från denna klassrumsmodell mot en arbetsmodell inriktad på det enskilda, individuella arbetet. I 50-60-talets sammanhållna klass blev individualisering nyckeln i ett perspektiv baserat på att det är i det egna kunskapsbygget som lärandet uppstår. Språklabbet på 70-talet med sitt stora inslag av undervisningsteknologi blev ett uttryck för detta. När IT kom i slutet av 80-talet såg man allmänt möjligheten i just detta perspektiv, i det individuella tränandet med dator som verktyg. Stimulus-respons-modellen var central, begreppet feedback likaså. Det gav oss bland mycket annat 90-talets levande böcker på cd-rom för barnen, på gott och ont.

Vid sidan av ett undervisningsteknologiskt perspektiv fanns också utrymme för ett konstruktivistiskt: ett individuellt lärande med det egna (datorstödda) utforskandet och undersökandet som verktyg. En känd förespråkare för detta på 80-90-talet var den amerikanske forskaren Seymour Papert1. Hans vision för modellering och simulering kallades ”mikrovärldar” och byggdes i ett enkelt men kraftfullt programmeringsspråk, Logo.

Gemensamt för ansatserna var den individualistiska inriktningen: datorn sågs som ett stöd för eget lärande, i arbete på egen hand. När IT på allvar kom till skolan på 80- talet blev det i form av persondatorer och det handlade om det personliga användandet. Något direkt stöd för det gemensamma samtalet i klassrummet blev datorn sällan.

Det individualistiska perspektivet har fortsatt att dominera även sedan Internet dykt upp. Visst har många pekat på Internets möjlighet att bidra till utbyte av egna arbeten mellan skolor och klasser – tag exempelvis KidLinks. Andra, som lärarna på Kinnarpsskolan i Falköping, har tagit in Internet i klassrummet. Men i mycket högre grad har Internets genombrott i skolan inneburit tillgång till källor och material, använda inom ramen för ett individuellt inriktat arbete. Den kommunikativa potentialen i Internet och den kommunikativa dimensionen i lärandet har varit underordnad i skolans mottagande av Internet.

Det är i det här perspektivet vi kan se de interaktiva skrivtavlorna. De är en väg tillbaka till samtalet i klassrummet, med stöd av en tavla som smidigt släpper in omvärlden i skolan, nu förmedlad av Internet och bredband. Den interaktiva skrivtavlan har styrkan att anknyta till en gammal tradition kring att använda tavlan i klassrummet, berikad med ett dialogiskt perspektiv och medier. Det är egentligen förvånande att det dröjt så länge med denna typ av försök, som så väl ansluter till lärartraditionen. Men då måste vi släppa (den ensidiga) fixering av IT som individuellt stöd!

Har du synpunkter? Har du erfarenheter vi bör föra ut till andra? Hör av dig till redaktionen! Epost: red@diu.se

Peter Becker



Datorn i Utbildningen nr 1 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 06]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 060310