Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post:
carina.naslundh@canit.se

 

Elever upptäcker staden

”Att upptäcka staden” är ett stort och genomgripande projekt genomfört av en liten skola i Stockholmsförorten Hägersten. Med staden som utgångspunkt har eleverna fått möjlighet att uppleva, upptäcka, lära och skapa ny kunskap.

– För mig är det först och främst en demokratifråga, säger Dipak Lahiri, bildlärare och initiativtagare till projektet.

– Framtidens medborgare måste vara med och utforma sin och kommande generationers framtid.

Att vara engagerad i sin stad, sin närmiljö, och dess utveckling kräver kunskap och kunskapen ger självkänsla. De elever, och lärare, som varit involverade i projektet ”Att upptäcka staden” ser i dag på sin egen närmiljö med andra ögon.

Det var under Kulturhuvudstadsåret 1998 som Dipak Lahiri fick idén till projektet. Idén växte till ett projekt som involverat flera hundra elever och lärare från alla ämnen. Materialet från projektet finns nu samlat på en cd-rom, där det förutom exempel på elevernas egna bilder, texter och reflektioner finns en lärarhandledning och tips på övningar och arbetssätt.

överskrida gränser
Med närmiljön och staden som tema har gränserna mellan olika ämnen och elever i olika åldrar överskridits. Projektet har omfattat så gott som alla ämnen, naturkunskap, bild, samhällsvetenskap, musik, hemkunskap, språk och elever i olika åldrar. Tillsammans har elever och lärare utvecklat nya arbetssätt och utgått från ungdomarnas eget perspektiv.

– Vi bygger fakta och kunskap kring byggnader, konstverk, historia och demokrati.

– Den förståelse eleverna skaffar sig för sin egen närmiljö ger dem en annan syn på samhället i stort och även i det större globala perspektivet.

Genom att studera staden och dess olika delar har eleverna också själva börjat reflektera kring frågor som segregation, samhällets insatser för olika stadsdelar, offentlighet och privatisering. Deras kunskaper och förmåga att uttrycka sig och diskutera både med varandra, lärare och andra vuxna har utvecklats.

– För att skapa ett mer demokratiskt samhälle där så många som möjligt deltar och påverkar krävs kunskaper.

Och skolan måste vara bästa möjliga ställe att lära sig det som behövs för att kunna delta i samhällslivet och samhällsdebatten.

frågor som utgångspunkt
Några av de frågor som bildade utgångspunkten för arbetet har varit: Varför bor jag just här? Varför ligger min stadsdel där den ligger? Vad är staden?

Tillsammans med yrkesverksamma arkitekter har eleverna vandrat runt och sett på staden, byggnader, platser, konstverk med nya perspektiv. Staden är en plats och en verksamhet som är i ständig förändring och att se förändringen över tid är en viktig aspekt.

– Utan förankring i historien kan man inte förstå och påverka vare sig nutiden eller framtiden, påpekar Dipak.

Under arbetets gång har han också märkt att eleverna blivit stoltare och mer positiva till den egna förorten och till den egna staden – Stockholm.

aktiv kunskapsprocess
En bärande idé har varit att skapa förutsättningar för ett möte mellan undervisning och praktik. Eleverna har tagit klivet utanför skolans dörrar och sökt upp de platser och personer de behövt för att komma vidare i sitt arbete.

Eleverna har hela tiden arbetat med olika uttrycksmedel. IT har haft en naturlig plats i arbetet. Datorn har använts för att presentera ord, bild, ljud, film, muntliga kommentarer, musik och eget skapande.

– Det har utlöst elevernas skaparkraft och sammantaget har det kreativa arbetssättet visat på elevernas egen lust att lära och gå vidare.

Allt som har producerats har också kunnat spridas till elever, lärare och föräldrar genom att det publicerats på projektets webbplats.

respekt och ansvar
Att arbeta med en gemensam produkt, som cd-skivan eller de utställningar eleverna gjort under projektets gång gör att eleverna måste lära sig att arbeta tillsammans i grupp.

– De har blivit tydligare som individer. Och lärt sig att respektera och ta hänsyn till varandra, säger Dipak.

Men det är inte bara elevernas färdigheter som kommer fram utan också deras brister. Dipak tar ett exempel från cdproduktionen där alla ville vara med och läsa in texter. Men alla kunde inte.

– De har fått lära sig att ge och ta.

dokumentera
Fruängsskolan har arbetat med projektet ”Att upptäcka staden” under lång tid.

– Vi har haft tid. Det har inte varit bråttom. Vi har hela tiden dokumenterat vårt arbete på olika sätt och kunnat se tillbaka och reflektera, både när det gäller elevernas arbete och lärarnas arbete.

Totalt har 10-15 lärare samarbetat i projektet. Olika former av dokumentation har varit en viktig del för att beskriva arbetsprocessen, tydliggöra och synliggöra både elever och lärares arbetssätt och resultat.

– Kontinuerlig utvärdering ger möjlighet att mäta kvalitet och medvetandegöra den egna arbetsprocessen.

Men skolans uppdelning i lektioner och kursplaner kan ibland sätta käppar i hjulet för ämnesövergripande arbetssätt. Även om viljan finns hos lärarna.

staden som läromedel
– Eleverna har själva skapat ett läromedel som kan användas av andra, både av andra elever, lärare och andra vuxna. Det är ett läromedel som kan förändras och utvecklas.

Förhoppningen är också att andra skolor, på andra platser kan inspireras och ta till sig sättet att arbeta.

– Sättet att arbeta fungerar. Vi vet att idén håller och man behöver inte göra ett så stort projekt som vi gjort. Man kan utgå från en byggnad, ett torg, en gata, säger Dipak Lahiri.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se


För mer information om projektet kontakta
Dipak Lahiri: dipak.lahiri@fruangenskola.stockholm.se



Datorn i Utbildningen nr 1 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020222