Untitled Document
Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Elever upptäcker staden
Att
upptäcka staden är ett stort och genomgripande projekt genomfört
av en liten skola i Stockholmsförorten Hägersten. Med staden som utgångspunkt
har eleverna fått möjlighet att uppleva, upptäcka, lära
och skapa ny kunskap.
För mig är det först
och främst en demokratifråga,
säger Dipak Lahiri, bildlärare och initiativtagare
till projektet.
Framtidens medborgare måste
vara med och
utforma sin och kommande generationers framtid.
Att vara engagerad
i sin stad, sin närmiljö,
och dess utveckling kräver kunskap och
kunskapen ger självkänsla. De elever, och
lärare, som varit involverade i projektet
Att upptäcka staden ser i dag på sin
egen närmiljö med andra ögon.
Det var under
Kulturhuvudstadsåret
1998 som Dipak Lahiri fick idén till
projektet. Idén växte till ett projekt
som involverat flera hundra elever och
lärare från alla ämnen. Materialet från
projektet finns nu samlat på en cd-rom,
där det förutom exempel på elevernas
egna bilder, texter och reflektioner finns
en lärarhandledning och tips på övningar
och arbetssätt.
överskrida
gränser
Med närmiljön och staden som tema har gränserna mellan olika
ämnen och elever i olika åldrar överskridits. Projektet har
omfattat så gott som alla ämnen, naturkunskap, bild, samhällsvetenskap,
musik, hemkunskap, språk och elever i olika åldrar. Tillsammans
har elever och lärare utvecklat nya arbetssätt och utgått från
ungdomarnas eget perspektiv.
Vi bygger
fakta och kunskap kring
byggnader, konstverk, historia och
demokrati.
Den förståelse
eleverna skaffar sig
för sin egen närmiljö ger dem en annan
syn på samhället i stort och även i det
större globala perspektivet.
Genom att studera
staden och dess
olika delar har eleverna också själva
börjat reflektera kring frågor som segregation,
samhällets insatser för olika
stadsdelar, offentlighet och privatisering.
Deras kunskaper och förmåga att
uttrycka sig och diskutera både med
varandra, lärare och andra vuxna har
utvecklats.
För
att skapa ett mer demokratiskt
samhälle där så många som möjligt
deltar och påverkar krävs kunskaper.
Och skolan måste
vara bästa möjliga
ställe att lära sig det som behövs för
att kunna delta i samhällslivet och
samhällsdebatten.
frågor
som utgångspunkt
Några av de frågor som bildade utgångspunkten för arbetet
har varit: Varför bor jag just här? Varför ligger min stadsdel
där den ligger? Vad är staden?
Tillsammans med
yrkesverksamma
arkitekter har eleverna vandrat runt
och sett på staden, byggnader, platser,
konstverk med nya perspektiv. Staden
är en plats och en verksamhet som är
i ständig förändring och att se förändringen
över tid är en viktig aspekt.
Utan förankring
i historien kan man
inte förstå och påverka vare sig nutiden
eller framtiden, påpekar Dipak.
Under arbetets
gång har han också
märkt att eleverna blivit stoltare och
mer positiva till den egna förorten och
till den egna staden Stockholm.
aktiv kunskapsprocess
En bärande idé har varit att skapa förutsättningar för
ett möte mellan undervisning och praktik. Eleverna har tagit klivet utanför
skolans dörrar och sökt upp de platser och personer de behövt
för att komma vidare i sitt arbete.
Eleverna har hela
tiden arbetat med
olika uttrycksmedel. IT har haft en
naturlig plats i arbetet. Datorn har
använts för att presentera ord, bild, ljud,
film, muntliga kommentarer, musik och
eget skapande.
Det har
utlöst elevernas skaparkraft
och sammantaget har det kreativa arbetssättet
visat på elevernas egen lust att
lära och gå vidare.
Allt som har producerats
har också
kunnat spridas till elever, lärare och
föräldrar genom att det publicerats på
projektets webbplats.
respekt och
ansvar
Att arbeta med en gemensam produkt, som cd-skivan eller de utställningar
eleverna gjort under projektets gång gör att eleverna måste
lära sig att arbeta tillsammans i grupp.
De har
blivit tydligare som individer.
Och lärt sig att respektera och ta hänsyn
till varandra, säger Dipak.
Men det är
inte bara elevernas färdigheter
som kommer fram utan också deras
brister. Dipak tar ett exempel från cdproduktionen
där alla ville vara med och
läsa in texter. Men alla kunde inte.
De har
fått lära sig att ge och ta.
dokumentera
Fruängsskolan har arbetat med projektet Att upptäcka staden
under lång tid.
Vi har
haft tid. Det har inte varit
bråttom. Vi har hela tiden dokumenterat
vårt arbete på olika sätt och kunnat
se tillbaka och reflektera, både när det
gäller elevernas arbete och lärarnas
arbete.
Totalt har 10-15
lärare samarbetat i
projektet. Olika former av dokumentation
har varit en viktig del för att
beskriva arbetsprocessen, tydliggöra
och synliggöra både elever och lärares
arbetssätt och resultat.
Kontinuerlig
utvärdering ger möjlighet
att mäta kvalitet och medvetandegöra
den egna arbetsprocessen.
Men skolans uppdelning
i lektioner
och kursplaner kan ibland sätta käppar i
hjulet för ämnesövergripande arbetssätt.
Även om viljan finns hos lärarna.
staden som
läromedel
Eleverna har själva skapat ett läromedel som kan användas
av andra, både av andra elever, lärare och andra vuxna. Det är
ett läromedel som kan förändras och utvecklas.
Förhoppningen
är också att andra
skolor, på andra platser kan inspireras
och ta till sig sättet att arbeta.
Sättet
att arbeta fungerar. Vi vet att
idén håller och man behöver inte göra
ett så stort projekt som vi gjort. Man
kan utgå från en byggnad, ett torg, en
gata, säger Dipak Lahiri.
Carina
Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
För mer information
om projektet kontakta
Dipak Lahiri: dipak.lahiri@fruangenskola.stockholm.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!