Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Vilken nytta har
skolan av webben?
Vad
är en webbplats? För några år sedan skulle många
företags, kommuners
och skolors webbplatser kunnat beskrivas som skyltfönster. Man ställde
ut en
framsida, ett ställe att titta på. Så kom affärsboomen
på webben och man sökte locka
kunder att göra affärer. I dag är vi fokuserade på funktion
och nytta. Webben är
ett typexempel på teknik som förändrar vårt sätt
att göra saker, genom att de blir
otroligt mycket billigare eller enklare.
Även för
skolor är webben i dag en fråga om nytta och funktion. Då måste
vi fråga
oss till vad ska skolan ha webben? Vem ska läsa sidorna? Vilken funktion
ska de fylla?
Och sedan kommer den andra sidan av myntet: Hur ska de produceras? Hur ska de
underhållas? Frågor som har blivit viktigare än den fråga
som tidigare alltför ofta fick
dominera: Hur ska webbplatsen se ut skyltfönsterfrågan.
Datorn i Utbildningen
hade under förra året en serie artiklar, främst av Bosse
Andersson, som belyste webben som en möjlig undervisningsmiljö. Att
skapa
klassrum, eller med en vidare beteckning, lärmiljöer på
nätet. Begreppet
lärmiljöer rymmer inte bara läromedel och länklistor,
utan också mötesplatser,
cafeterior och diskussionsforum, utställningar för elevarbeten och
verktyg, exempelvis
lexika på nätet eller arkiv med material. En viktig del i detta är
utrymmen och stöd
för sociala relationer. Cafeterian är ofta den mest besökta platsen
även i den virtuella
miljön trots att inget kaffe serveras här. Begreppet funktion
bör alltså inte tolkas
för snävt, i betydelsen nyttigheter, utan erfarenheten är att
de sociala funktionerna
måste få utrymme även i den virtuella världen.
Lärmiljöer
på webben, webbplatsen som undervisningsstöd, är en viktig aspekt.
Men det finns åtskilliga andra. Arbetet med skolans webbplats kräver
tankar om
funktion i samspel med skolans övriga inre och yttre arbete:
- Webb som föräldrakontakt,
som redovisning till föräldrar av elevernas arbete och
som underlag för det viktiga valet av skola för ens barn.
- Webben som
intranät med arkiv för lärarna, som arena för personalens
diskussion och för all administration exempelvis frånvarorapportering
eller
betygsinskrivning.
- Webb som elevers
forum för diskussion och kanske för skoltidningar.
- Webben som
kontakt med andra skolor och som forum för samarbete mellan lärare
på olika skolor, för att dela erfarenheter, planeringar och resultat.
- Webben som
forum för kontakt med närsamhället. Kanske för bokning
av
aulan för ett evenemang eller för att hitta en lärare som kan
ha elever lämpliga
för en praktikplats.
Här har vi
fem olika målgrupper för en webbplats och en del av de funktioner
webbplatsen kan fylla inte ensam men tillsammans med andra kanaler. En
del
av dessa kanske är perfekta att hanteras med stöd av webben, andra
kanske inte
ger några större vinster. Till saken hör naturligtvis också
hur och när vi kan nå
webbplatsen och därmed sådant som behov av nätverk, anslutning
av bärbara datorer
eller handdatorer i klassrum och hemma.
Fokus har länge
legat alldeles för starkt bara på en aspekt, undervisningsstödet.
Datorn i Utbildningen ska under året belysa webbens användning i
hela sin bredd.
Vi kommer att både ge tips och förmedla erfarenheter. Vi hoppas som
vanligt
få många röster från skolor med i denna spegling och
vägledning. Hör av dig
med stora och små tips!
Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!