Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se

 

Vilken nytta har skolan av webben?

Vad är en webbplats? För några år sedan skulle många företags, kommuners – och skolors – webbplatser kunnat beskrivas som skyltfönster. Man ställde ut en framsida, ett ställe att titta på. Så kom affärsboomen på webben och man sökte locka kunder att göra affärer. I dag är vi fokuserade på funktion och nytta. Webben är ett typexempel på teknik som förändrar vårt sätt att göra saker, genom att de blir otroligt mycket billigare eller enklare.

Även för skolor är webben i dag en fråga om nytta och funktion. Då måste vi fråga oss till vad ska skolan ha webben? Vem ska läsa sidorna? Vilken funktion ska de fylla? Och sedan kommer den andra sidan av myntet: Hur ska de produceras? Hur ska de underhållas? Frågor som har blivit viktigare än den fråga som tidigare alltför ofta fick dominera: Hur ska webbplatsen se ut – skyltfönsterfrågan.

Datorn i Utbildningen hade under förra året en serie artiklar, främst av Bosse Andersson, som belyste webben som en möjlig undervisningsmiljö. Att skapa klassrum, eller med en vidare beteckning, ”lärmiljöer” på nätet. Begreppet ”lärmiljöer” rymmer inte bara läromedel och länklistor, utan också mötesplatser, cafeterior och diskussionsforum, utställningar för elevarbeten och verktyg, exempelvis lexika på nätet eller arkiv med material. En viktig del i detta är utrymmen och stöd för sociala relationer. Cafeterian är ofta den mest besökta platsen även i den virtuella miljön – trots att inget kaffe serveras här. Begreppet ”funktion” bör alltså inte tolkas för snävt, i betydelsen nyttigheter, utan erfarenheten är att de sociala ”funktionerna” måste få utrymme även i den virtuella världen.

Lärmiljöer på webben, webbplatsen som undervisningsstöd, är en viktig aspekt. Men det finns åtskilliga andra. Arbetet med skolans webbplats kräver tankar om funktion i samspel med skolans övriga inre och yttre arbete:

  • Webb som föräldrakontakt, som redovisning till föräldrar av elevernas arbete och som underlag för det viktiga valet av skola för ens barn.
  • Webben som intranät med arkiv för lärarna, som arena för personalens diskussion och för all administration – exempelvis frånvarorapportering eller betygsinskrivning.
  • Webb som elevers forum för diskussion och kanske för skoltidningar.
  • Webben som kontakt med andra skolor och som forum för samarbete mellan lärare på olika skolor, för att dela erfarenheter, planeringar och resultat.
  • Webben som forum för kontakt med närsamhället. Kanske för bokning av aulan för ett evenemang eller för att hitta en lärare som kan ha elever lämpliga för en praktikplats.

Här har vi fem olika målgrupper för en webbplats och en del av de funktioner webbplatsen kan fylla – inte ensam men tillsammans med andra kanaler. En del av dessa kanske är perfekta att hanteras med stöd av webben, andra kanske inte ger några större vinster. Till saken hör naturligtvis också hur och när vi kan nå webbplatsen och därmed sådant som behov av nätverk, anslutning av bärbara datorer eller handdatorer i klassrum och hemma.

Fokus har länge legat alldeles för starkt bara på en aspekt, undervisningsstödet. Datorn i Utbildningen ska under året belysa webbens användning i hela sin bredd. Vi kommer att både ge tips och förmedla erfarenheter. Vi hoppas som vanligt få många röster från skolor med i denna spegling och vägledning. Hör av dig med stora och små tips!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 1 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020222