Untitled Document

Av:Örjan Broman
E-Post:
orjan.broman@telia.se

Minimera jobbet – gör ett makro

Att göra och använda makron i Excel är inte särskilt svårt. Det är också mycket användbart i matematikundervisningen. Örjan Broman ger exempel.

 

Hämta gärna excelfilen makro.xls på Datorn i Utbildningens webb: www.diu.se och kör den parallellt med att du läser artikeln.

Du kan använda makron för att:

  • Undvika en lång rad kommandon med tangenter eller musklick.
  • Upprepa slumptalsgenereringar för att få nya slumptal inom angivet område.
  • Kunna räkna antalet gånger en viss räkneoperation utförts.
  • Beräkna ett tidsförlopp.
  • Förändra (i makrokoden) till exempel inom vilket talområde slumptal skall genereras.

vad är ett makro?
Ett makro i Excel kan sägas vara ”en (lång) rad av instruktioner (tangentnedslag eller musklick) som redovisas i en programkod och som kan utföras med ett musklick.”. Ett annat sätt att definiera makron är ”en serie kommandon som utföres i följd när man klickar på den knapp som utlöser makrot”

ett exempel
Låt mig visa ett exempel som konkretiserar definitionen. Eftersom vi använder slumptalsgenerering i våra excelfiler för matematik kan det vara lämpligt att börja med ett makro som skapar slumptal. Vi använder PIN-koden som idé och vill diskutera följande med eleverna:

Du skall bestämma en PIN-kod med fyra siffror till din mobiltelefon. Hur många möjligheter finns det?

Vi slumpar alltså ett fyrsiffrigt tal i Excel, men skapar ett makro för att underlätta diskussionen om PIN-kod.

struktur
För att underlätta arbetet med inspelning av makro bör man planera excelbladets utseende. Här är ett förslag:

Skriv en kort text i en textruta till användaren. Makrot skall innehålla slumpgenereringen i cell D7. Ovalen med text ”nytt förslag” får bli den knapp som skall exekvera makrot.

skapa makro
Gör så här för att spela in makrot:

  • Välj Verktyg/Makro/Spela in nytt makro
  • I fältet för Makronamn skriver du till exempel PIN och klickar på OK.
    Nu är Excel anpassat för att översätta dina instruktioner till programkod, det sker helt utanför det du kan iaktta under arbetet. Efteråt kan du läsa och även redigera koden. Du är tillbaka i excelbladet. Allt du nu gör med mus och tangentbord registreras.

    Du måste alltså göra allt rätt. Börja med att klicka i cell D7.
  • Skriv slumptalsformeln: =HELTAL(9999*slump()+1)

    Formeln ger tal från 1 till och med 9999, det vill säga 9999 stycken PIN-koder. Skriv +1 för att undvika PIN-koden 0000 som Excel inte redovisar.
  • Välj Verktyg/Makro/Stoppa inspelning

undersök makrokoden
Du vill kanske se makrokoden som skapas i Virtuel Basic? Gör så här:

  • Välj Verktyg/Makron
  • Välj makrot PIN
  • Välj Redigera

Själva makrokoden, som i det här fallet inte är så lång, ser ut så här: Range(”D7”). Select ActiveCell. FormulaR1C1= ”=INT(9999*RAND())”

Koden översatt till vanligt språk: Cell D7 är markerad och aktiverad. I den aktiva cellen är formeln =heltal(9999*SLUMP()) inmatad.

I detta redigeringsläge har du möjlighet att gå in i koden och ändra instruktionerna, till exempel ändra villkoren för slumptalen. Det är mycket användbart i olika typer av träningsfiler där du vill anpassa slumptalen till aktuell elevgrupp.

använd makrot
För användaren är det enklast att ha en knapp att klicka på för att aktivera makrot. Du kan utnyttja vilket objekt som helst i Excelbladet som knapp. Enklast är kanske att skapa en knapp med en kort text ”En gång till”, eller liknande. Hämta en figur, till exempel en pratbubbla till en bild, från verktygsmenyn Rita och skriv lämplig text.

För att koppla makrot till knappen gör du så här:

  • Markera objektet.
  • Högerklicka i objektet.
  • Välj Koppla makro till knapp.
  • Markera makronamnet (PIN i vårt fall) och klicka OK.

Nu är det klart. När du flyttar musmarkören över objektet (det får inte vara markerat) blir markören en hand, vänsterklicka och makrot utlöses, du får en ny kod.

rensa bildskärmen
I mina Excelfiler för skolbruk finns ofta en knapp som heter ”Rensa menyer”. Makrot är en följd av instruktioner som tar bort verktygsmenyer och annat som tar plats och stör användaren när man utnyttjar excelbladet. Så här gör du ett eget makro som rensar menyer:

  • Välj Verktyg/Makro/Spela in nytt makro och ge makrot ett bra namn, Helskärm eller liknande.
  • Välj Visa/Verktygsfält och avmarkera tänkbara arbetsmenyer
  • Välj Verktyg/Alternativ och avmarkera under fliken Visning till exempel rad-och kolumnrubriker, vågrät rullningslist, lodrät rullningslist, stödlinjer, …
  • Fortsätt efter egna idéer.
  • Välj slutligen Verktyg/Makro/Stoppa inspelning

Koppla därefter makrot till lämplig knapp.

slumpade tal
Jag vill också ge några exempel på hur man kan arbeta i Excel för att stimulera färdighetsträning och samtidigt stimulera det matematiska tankearbetet.

Även här låter får några exempel konkretisera förloppet:

Idé 1: Vi vill att eleven skall kunna tolka ett cirkeldiagram som visar procentsatser. Förslag till struktur i Bild 1 nedan. Detta blad kompletteras med:

  • Undersökande blad med rullningslister. (Se artikel 3 i DiU nummer 2000/8, finns också på DiUs webb). Eleven ”rullar” procentsatserna stegvis i förslagsvis 5% per musklick och får undersöka hur cirkeldiagrammet förändras.
  • Laborativt blad. Eleven får i uppgift att göra en undersökning.

Idé 2: En vanlig uppgift för elever på grundskolan är att de får ett tal som skall delas upp i termer eller faktorer, till exempel: ? + ? = 230, ? * ? = 230, det vill säga de skall skapa en sann utsaga.

Med Excel kan vi utveckla excelblad (med makron) som ger eleven fler matematiska tankegångar än då motsvarande uppgifter löses med papper och penna. Bild 2 visar ett exempel på hur excelbladet med länk till ett worddokument kan se ut.

Det finns en utförligare ”Steg för steg handledning” i wordfilen webmakro.doc på Datorn i Utbildningens webbplats. Här beskrivs också hur man går in i makrokoden och kompletterar med en räknare för antal rätt samt hur man skapar en länk till elevens dokumentation i Word. På webben finns också tidigare artiklar med övningsfiler att ladda hem till din egen dator.

Vill du delta i erfarenhetsutbyte med syfte att använda Excel i skolan? Kontakta mig gärna via e-post.

 

Örjan Broman
E-Post:orjan.broman@telia.com



fil.banken
(högerklicka på filnamnet och välj "Spara Som")


SamlingsFiler från de tidigare Excelartiklarna:



Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010220