Untitled Document
Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Samtal om framtida läromedel och
lärmiljöer:
Gemensam upptäcktsfärd
Visst kommer informationstekniken
att bidra till en revolution i skolan. Men det är en revolution
som går stegvis för att så småningom förändra
vårt förhållningssätt till lärande,
till elev- och lärarroll och till skolans plats i samhället.
Vi är på väg mot det flexibla, nyfikna, skapande
och nätverkande lärandet.
När Datorn i Utbildningen
inbjöd till ett rundabordssamtal om framtidens digitala läromedel
och lärmiljöer utkristalliserades nyckelorden snabbt:
gemensamt lärande, nya världar, nyfikenhet, skapande,
flexibla miljöer och personlig utveckling.
Det var
sex personer med stort intresse för och lång erfarenhet
av lärande och nya medier som samlades en januarikväll
i Stockholm för att samtala om framtidens läromedel
och lärmiljöer: Niklas Forslund, tidigare lärare
numera kreativ chef på produktionsbolaget Paregos, som bland
mycket annat producerat lärspel för skolor åt
Totalförsvaret. Ulf Söderström, programmet för
media, estetik och pedagogik på Dramatiska institutet och
som under många år arbetar med film, teater och nya
medier. Henrik Ahlén som leder lärstudion vid forskningsinstitutet
Interactive Institute och med ett förflutet som producent
av multimedia och utbildningsprogram. Stewe Gårdare från
Lärarhögskolan i Stockholm som nu arbetar med att skapa
en forskningsmiljö för Lärarhögskolan i samarbete
med Interactive Institute. Bosse Andersson, IT-samordnare, lärare
i marknadsföring och kommunikation på Lerums gymnasieskola.
Samtalsledare var Peter Becker, chefredaktör för Datorn
i Utbildningen som också leder forskningsstudion för
upplevelse och förståelse vid Interactive Institute.
nätverk för lärande
Henrik Ahlén:
Jag tror att nätverkandet är nyckeln till utveckling.
Tidigare läromedel både böcker och de första
multimediala produktionerna var enanvändarprogram som kan
vara bra på många sätt, men nätverkandet
både vad gäller datorprogram och elevernas sätt
att kommunicera innebär att man kan utveckla sitt eget lärande
tillsammans med andra.
Niklas Forslund:
Man kan ju se att det går en trend i modeord, multimedia,
flexibelt lärande, kollaborativt lärande, men ett som
kommer allt mer är community där allting vävs samman,
öppna lärsystem, med samarbete och verktyg för
eget skapande. Lärandet, upplevelsen, underhållningen
allt växer ihop, och med möjligheten att skapa själv.
Bosse Andersson:
Mitt arbetslag och våra elever publicerar i dag allting
öppet på nätet. Alla ser vad andra gjort, kan
lära av varandra, kan samarbeta. Föräldrarna kan
se vad vi gör i skolan. Med utbyggda communities, eller lärgemenskaper,
vidgas det egna fysiska och virtuella klassrummet och det blir
lättare för eleverna att själva hitta andra att
samarbeta med på andra platser.
Redan de möjligheter som finns i dag, de sociala IT-verktygen,
har gett mig som lärare möjlighet att tala om, och börja
uppnå målformuleringarna i läroplanen, att elever
lär på olika sätt, att man ska utgå från
var och ens resurser. Tekniken innebär att jag som lärare
kan sköta mitt uppdrag bättre.
självständiga elever
Bosse Andersson:
Eleverna blir självständigare med den nya tekniken.
De har sin dator, sin mobil, de har sitt eget revir där eleven
styr själv. De skapar sin egen skola och de har många
kontakter. På min skola sitter eleverna just nu mycket med
Lunastorm. En svensk community, med 800.000 registrerade användare
varav 600.000 senaste halvåret, enligt statistiken. Där
träffar de kompisar, chattar. Det finns också intressegrupper
kring hästar, religion, historia, men mycket av tiden är
snack.
Ulf Söderström:
Barn och ungdom har en sorts egen värld och får
en styrkt egen identitet där. Vi pratar bara om kunskap och
inlärning, aldrig om deras personlighet. Barn växer
med IT i vettigt sammanhang. Och det är personlighetsstärkande
att ha verktyg som hjälper till att bygga en egen identitet.
snabbspolning och fragment
Peter Becker:
Det är en möjlighet, men också en svårighet
att de gamla formerna och de gamla läromedlen inte rymmer
att eleverna styr och har andra kunskapskällor.
Bosse Andersson:
Jag har funderat kring det här med att hoppa, och
interaktivitet, och det blir inget sammanhang. När jag som
vuxen ser en film ser jag från början till slut. Men
ungdomarna de snabbspolar, oavsett om det är film, datorn
eller digitala läromedel. De söker det som är intressant
för dem. De väljer själva, är mer kritiska.
Styr själva.
Henrik Ahlén:
Jag tror att det är en störning för skolan
som organisationsform. Jag håller helt med om att IT är
en av de viktigaste saker som hänt för att möjliggöra
individens personlighetsutveckling. Det blir allt tydligare att
individualisering är en trend i hela samhället. Och
behovet av ständig valfrihet som hela tiden bejakas av IT-världen,
det fungerar inte riktigt i den traditionella skolan, det blir
en friktion.
Stewe Gårdare:
Vi pratar om att skolan är hotad och jag tror att
skolan, som allt etablerat, måste vara hotat. Det jag upplever
som en form av inre hot nu är elevernas makt. Eleverna beter
sig inte som de alltid har gjort, de har en mängd erfarenheter,
de kan en massa saker inom en mängd områden. Den kraften
måste man utnyttja, för att de ska ta ansvar, för
att de ska lära varandra, det gäller att sätta
verktygen i händerna på eleverna, ge dem möjlighet
att arbeta.
Skolans roll blir ny. Man är fragmentiserad när
man kommer till skolan. Skolan måste stå för
defragmentisering, skapa strukturer, skapa sammanhang för
att förstå världsbilden och det är personlighetsutveckling.
Ulf Söderström:
Vad vi på Dramatiska institutet funderar över
när vi talar om samspelet mellan media, estetik och pedagogik
är att vi gestaltar och skapar, men också stannar upp
och reflekterar, synliggör våra tankar och får
respons på dem. Och det är fantastiskt med de nya medierna
att det finns en sådan enkelhet att nå dit.
Spel och lärande
Niklas Forslund:
Gör man bra interaktiv utbildning är deltagaren
skapande. Det är i skapandet man lär sig. Vi har länge
haft Lek och lär-program för de yngre, nu
förs det tänkandet över till en äldre målgrupp
och till vuxna. Det fungerar.
Bosse Andersson:
Om jag var historielärare skulle jag använda
spelet Civilization, för samhällskunskapen finns till
exempel Sim City. Jag tror inte heller på att eleverna ska
sitta själva och spela, hellre många elever och en
dator. Låta eleverna tolka vad som händer och så
går man som lärare in och resonerar illustrerar och
försöker göra begripligt.
Niklas Forslund:
Spel och lärande går definitivt att förena.
Att använda berättelsen eller spelpedagogiken som en
del i att skapa motivation och fokusering det kan vara en av drivkrafterna
och sedan har man en annan modul där man förklarar det
innehåll man vill
ha ut oavsett ämne. Och sedan den kommunikativa, kreativa
plattformen.
Peter Becker:
Men är det inte viktigt att vi pratar om användningen
av spel i digital form i undervisningen. Om man bara sätter
eleverna med spelet, då håller det några minuter.
Det vill säga spel i sig kan vara värdelöst eller
oerhört värdefullt beroende på hur man använder
det.
Henrik Ahlén:
Samma sak händer på företag, skickar man
bara ut program så körs det ett par minuter och sedan
är det inte mer.
Ulf Söderström:
Styrkan och den stora möjligheten med de nya läromedlen
med digital teknik och kommunikation är att vi kan gestalta
situationer som vi inte kommer åt på annat sätt.
Och det är spännande. Vi kan få en fördjupad
förståelse för stadsplanering, befolkningstillväxt
hur ska man få människor att förstå någonting
om demokrati. Det går att bygga in målkonflikter där
eleverna är tvungna att ta ställning. Här tillför
vi något nytt som är svårt att komma åt
på annat sätt. Det tycker jag är en utmaning för
framtidens läromedel.
nyfiken, kommunicerande skola
Peter Becker:
Hur ser skolan ut om fem år. Vilka är milstolparna?
Bosse Andersson:
Vi har en större helhet i undervisningen. Eleverna
är mer producerande än i dag, har fler och bättre
verktyg för sitt lärande. Det skapar också flexibilitet
för mig som lärare, möjlighet att reflektera tillsammans
med eleverna. De elever som har svårt att läsa och
skriva kan använda andra uttrycksmedel. De duktiga eleverna
fixar vilken skola som helst, men de svaga eleverna kan få
utrymme att växa med hjälp av ny teknik.
Ulf Söderström:
Då har vi en skola som har återupprättat
nyfikenheten, både elevernas och lärarnas. Hur kan
jag inte säga, mycket av det vi pratat om leder åt
det hållet. Skolan måste återfå,
hitta sin plats i samhället, där har det hänt mycket
negativt, skolan är inte en samhällsangelägenhet
längre, den är bara en skola och där informationstekniken
också kan vara en stark drivkraft för att återupprätta
skolan som en central plats i samhället.
Henrik Ahlén:
Om fem år kan eleverna ta vara på sin nyfikenhet
på ett annat sätt. Det tas mer hänsyn till lärstilar,
och inte bara per individ, utan per individ och ämne och
intresse och humör. Och där är IT-läromedel
en nödvändighet om det ska fungera. En annan sak jag
hoppas är att kommunikationen mellan lärare och elever
och föräldrar är mycket mer intensiv. Det går
att göra mycket mer på det området redan med
den teknik som finns i dag.
Stewe Gårdare:
För hundra år sedan hade vi ett urval av kunskaper
som fanns i form av läromedel. I dag måste vi ge kunskaper
om urvalet. Det är en annan kunskap.
Vi kommer att lära oss allt mer utanför skolan,
använda samhället som skola och där kommer tekniken
att erbjuda oerhört många nya möjligheter de närmaste
fem åren. Jag tror att den största revolutionen egentligen
är ganska liten, ganska osynlig, för det handlar om
attitydförändringar hos lärare och elever som plötsligt
börjar upptäcka detta och ta det i anspråk. Och
i dag är det ju faktiskt inget dramatiskt att jobba ihop
med en skola i Kina, världen finns här. De är inte
de här stora skrämmande förändringarna utan
mer en långsam revolution som är ganska stor.
Niklas Forslund:
Skolan om fem år måste ta tillvara på
elevernas nyfikenhet, måste ha en annan position i samhället,
annars befinner vi oss i kris. Ur mitt perspektiv är jag
säker på att interaktiva läromedel om fem år
kommer att vara oerhört mycket bättre än de som
finns i dag. De kommer att integreras med skalprogrammen, kommer
att tillåta mycket mer av samarbete och med ett berättande,
en upplevelse, i sig som gör att man kan få en flexibilitet
i lärandet.
Communities är en realitet, oavsett om vi jobbar med
produkter för skolan eller företag går alla tankar
åt samma håll, att simulera, att skapa hela upplevelser.
Du går in i en värld och kommunicerar och lär
dig. Via 3G-telefon, tv, dator har vi tillgång till informationen,
kunskapen. Undrar jag över en sak kan jag kliva in i en värld
där det finns andra människor som just nu funderar över
samma sak. Och det öppnar oerhört spännande perspektiv.
Då tror jag att vi kan få det livslånga
lärandet som vi pratat om så länge. För lärarna
är det egentligen fantastisk möjlighet som öppnar
sig, det som vi idag definierar som skola är en oerhört
spännande plats.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!