Untitled Document

Av:Toura Hägnesten
E-Post:
toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se

CD-ROM FAVORITER:
Bland pyramider, tjurar och akvarier

Olika program tillför olika saker i undervisningen. Att utse favoriter är svårt. Toura Hägnesten gör ändå ett försök.

 

I dag är eleverna vana vid datorer, det räcker inte med nyhetens behag för att det ska gå hem. Som pedagog vill jag att programmet exemplifierar, förklarar, konkretiserar och visualiserar frågeställningar och färdighetsövningar på ett trevligt, konsekvent och pedagogiskt sätt. Det måste inte alltid vara roligt men eleven ska uppleva att han eller hon lär sig och/ eller befäster kunskap. I skolsammanhang fungerar det inte med program som kräver att användaren spelar ”färdigt” eller spelar en längre tid. Det måste gå att avbryta och fortsätta en annan lektion.

konkret matematik
Matador är ett utmärkt program för problemlösning i matematikundervisningen för åldrarna 9-12 år. Programmet är pedagogiskt upplagt utan att tappa i dragningskraft. Eleverna förstår snabbt hur programmet fungerar och det räcker med 15-20 minuter för att det ska vara lönt att sätta igång och mina elever har tyckt att det är roligt att arbeta med programmet. Uppgifterna presenterar olika matematiska problem på ett konkret och visuellt sätt som hjälper och underlättar för eleven att förstå hur man ska gå till väga för att lösa uppgiften. Programmet liksom leder eleven vid handen genom problemlösningen samtidigt som det inte hjälper mer än vad eleven efterfrågar. Alla uppgifter om hur många gånger eleven har varit inne och arbetat, antal utförda uppgifter samt antal poäng sparas och läraren kan också skriva in och skicka meddelanden till enskilda elever. Jag använder programmet löpande parallellt med min ordinarie specialundervisning i ämnet matematik (främst år 5-6 då eleverna har uttalade svårigheter med ämnet).

klurighet kräver samarbete
Chefrens pyramid är en riktig utmaning som inte tillåter något halvsovande. Du vet aldrig vad programmet frågar efter. Det gäller att vara uppmärksam. Dessutom lär sig eleverna inte bara matematik utan också en del annat om Egypten. Programmet förväntar sig att du ska ta reda på en hel del olika fakta om Egypten varför det inte går att spela det i ett sträck utan det krävs avbrott för att till exempel slå i uppslagsböcker. Jag använder programmet i perioder för främst år 6. Det är viktigt att utmana även eleverna i specialundervisningen. Oftast hjälps vi åt med Chefrens pyramid. När eleven kör fast eller inte klarat arbetet i ett rum får en kamrat hjälpa till. Det är en viktig kunskap att kunna ta hjälp av någon annan. Tillsammans kan vi!

sätter orden på plats
Läseboken är ett litet program för att träna läsning och stavning. Programmet är mycket pedagogiskt upplagt. Inlärningsgången är hela tiden densamma, men pedagogen väljer olika ordlistor som eleven ska arbeta med. Ordlistorna omfattar olika svårighetsnivåer. När eleven arbetat sig igenom en ordlista så kan han eller hon de aktuella orden! Programmet vinner på sin enkelhet och det fina, konsekventa pedagogiska upplägget och som speciallärare har jag stor nytta av detta program i min undervisning.

samla engelska fiskar
Flygande start i engelska är ett fantastiskt roligt program för nybörjarengelska. Eleverna älskar det. Ett program som eleverna frågar efter när de tycker att de förtjänat en bonus. Idén med att samla fiskar och saker i det egna akvariet i stället för poäng är utmärkt och uppskattas av eleverna. De är mycket intresserade av att titta på kamraternas akvarier och prata om varför de valde till exempel bläckfisken och inte svärdfisken. Det tonar ner ”jag vinner”-mentaliteten och för över den på ett ”titta vad jag klarat”-förhållningssätt.

 

 

Toura Hägnesten,
speciallärare och IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se


artikel.länkar
Matador, Liber: www.matador.nu
Chefrens pyramid, Alega: www.alega.se
Läseboken, Allemansdata: www.allemansdata.se
Flygande start i engelska, Levande Böcker: www.levande.se/skola


Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010220