Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 1/01
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
  Läromedel och lärmiljöer -
idag och i framtiden
Hur förändrar och berikar IT och de digitala verktygen våra läromedel, de resurser vi har för att våra elever ska upptäcka och förstå människa, kultur och natur. Om Nils Holgersson på fantasins vingar tog oss på resa genom Sverige så har den digitala tekniken vidgat världen oehört. Klassrummet har blivit ofantligt mycket större både fysiskt och virtuellt genom resande över internet.
6
html
  Informationstekniken och bilder av lärande
Informationstekniken är en avsevärt mer intressant utmaning än tidigare tekniska innovationer. Den utmanar vårt kunskapsbegrepp och våra sätt att arbeta inom utbildning. Den – och medie-samhället i allmänhet – tar också bort det informationsförsprång som skolan byggt sin tidigare verksamhet på. Roger Säljö, Göteborgs Universitet, om tekniska innovationer och lärandets natur.
8   Med världen som klassrum
Flexibelt lärande kan ta sig många uttryck. På ”Den seglande gymnasieskolan” från Öckerö i Göteborgs norra skärgård har man istället för att ta in världen till Öckerö valt att själva bege sig ut i världen. En tredjedel av utbildningstiden är sjöförlagd – tre månader varje år – och under den tiden förflyttar man sig runt Atlanten.
12
html
  Deckare med rätt att söka
Webbdeckarna är Utbildningsradions satsning på att lära elever i åldern 10-13 år att använda, söka och kritiskt granska information på Internet. Toura Hägnesten har testat spelet med sina elever.
14   Kompisar i världen
Dinas Värld och Nätgloben är två webbplatser med syfte att lära eleverna mer om barns rättigheter och levnadsvillkoren för barn i andra länder, Gunilla Celén, Ljungaskolan i Sävsjö, recenserar.
16
html
  Bland pyramider,
tjurar och akvarier

Olika läromedel tillför olika saker i undervisningen. Att utse favoriter är svårt. Toura Hägnesten gör ändå ett försök och beskriver några cd-läromedel hon gärna återkommer till i klassrummet.
19
html
  På gemensam upptäcktsfärd. Samtal om läromedel och lärmiljöer
– Communities är en realitet oavsett om vi jobbar med produkter för skolan eller företag går alla tankar åt samma håll, att simulera, att skapa hela upplevelser. Du går in i en värld och kommunicerar och lär dig. Via 3G-telefon, tv, dator har vi tillgång till informationen, kunskapen. Niklas Forsberg, Paregos, var en av deltagarna i Datorn i Utbildningens rundabordssamtal om framtidens lärande.
22
html
  Trendrapport från London:
Samverkan och lärgemenskaper på webben.

Förlag som säljer lärmiljöer på webben, IT-företag som tillhandahåller fria webbresurser för skolan och uppbyggnad av ”communities” på webben med samarbetsytor för elever och lärare, publicerings-möjligheter, lagringsutrymmen och digitala läromedel. Det var några av trenderna på BETT, Europas största mässa för IT och lärande, Bosse Andersson, Lerums gymnasieskola rapporterar
27   Skolan mitt i byn
E-demokrati gäller också lärande och skola. I Stockholms stad ska alla medborgare kunna se hur gymnasiekurser är upplagda och vad som krävs av den som studerar. Kersti Hjertqvist är ansvarig för IT-Center i Stockholm, pionjärer när det gäller gymnasiekurser på webben.
28
html
  Debatt: Vad forskningen kan och bör uträtta
Hur kan forskning och utvärdering kring skolans IT-satstningar bidra till ny användbar kunskap i lärsituationen. Ulla Riis, med
flera, replikerar Peter Beckers
artikel i DiU nr 7/2000.
33   Lära genom underhållning
Datorspelen fångar barnens intresse. När de är bra kan de bidra till att utveckla kompetenser och förmågor som kan användas i vardagslivet. Men de är också ett kraftfullt verktyg för att förmedla värderingar och grundlägga myter, skriver journalisten och datorspelsentusiasten Ana L. Valdés.
34
html
  Minimera jobbet – gör ett makro
Att göra och använda makron i Excel är inte särskilt svårt. Det är också mycket användbart i matematikundervisningen. Örjan Broman ger exempel.
36  

Animera med synkroniserade läppar
Gunnar Jutelis visar steg för steg hur man kan animera med läppsynk med hjälp av verktyget Flash.



Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010220