2
html |
|
Läromedel och lärmiljöer
-
idag och i framtiden
Hur förändrar
och berikar IT och de digitala verktygen våra läromedel,
de resurser vi har för att våra elever ska upptäcka
och förstå människa, kultur och natur. Om Nils
Holgersson på fantasins vingar tog oss på resa genom
Sverige så har den digitala tekniken vidgat världen
oehört. Klassrummet har blivit ofantligt mycket större
både fysiskt och virtuellt genom resande över internet. |
6
html |
|
Informationstekniken och bilder
av lärande
Informationstekniken är en
avsevärt mer intressant utmaning än tidigare tekniska
innovationer. Den utmanar vårt kunskapsbegrepp och våra
sätt att arbeta inom utbildning. Den och medie-samhället
i allmänhet tar också bort det informationsförsprång
som skolan byggt sin tidigare verksamhet på. Roger Säljö,
Göteborgs Universitet, om tekniska innovationer och lärandets
natur. |
8 |
|
Med
världen som klassrum
Flexibelt lärande
kan ta sig många uttryck. På Den seglande gymnasieskolan
från Öckerö i Göteborgs norra skärgård
har man istället för att ta in världen till Öckerö
valt att själva bege sig ut i världen. En tredjedel
av utbildningstiden är sjöförlagd tre månader
varje år och under den tiden förflyttar man
sig runt Atlanten. |
12
html |
|
Deckare
med rätt att söka
Webbdeckarna är Utbildningsradions
satsning på att lära elever i åldern 10-13 år
att använda, söka och kritiskt granska information
på Internet. Toura Hägnesten har testat spelet med
sina elever. |
14 |
|
Kompisar
i världen
Dinas
Värld och Nätgloben är två webbplatser med
syfte att lära eleverna mer om barns rättigheter och
levnadsvillkoren för barn i andra länder, Gunilla Celén,
Ljungaskolan i Sävsjö, recenserar. |
16
html |
|
Bland
pyramider,
tjurar och akvarier
Olika läromedel
tillför olika saker i undervisningen. Att utse favoriter
är svårt. Toura Hägnesten gör ändå
ett försök och beskriver några cd-läromedel
hon gärna återkommer till i klassrummet. |
19
html |
|
På gemensam upptäcktsfärd.
Samtal om läromedel och lärmiljöer
Communities
är en realitet oavsett om vi jobbar med produkter för
skolan eller företag går alla tankar åt samma
håll, att simulera, att skapa hela upplevelser. Du går
in i en värld och kommunicerar och lär dig. Via 3G-telefon,
tv, dator har vi tillgång till informationen, kunskapen.
Niklas Forsberg, Paregos, var en av deltagarna i Datorn i Utbildningens
rundabordssamtal om framtidens lärande. |
22
html |
|
Trendrapport
från London:
Samverkan och lärgemenskaper på webben.
Förlag som säljer lärmiljöer
på webben, IT-företag som tillhandahåller fria
webbresurser för skolan och uppbyggnad av communities
på webben med samarbetsytor för elever och lärare,
publicerings-möjligheter, lagringsutrymmen och digitala
läromedel. Det var några av trenderna på BETT,
Europas största mässa för IT och lärande,
Bosse Andersson, Lerums gymnasieskola rapporterar |
27 |
|
Skolan
mitt i byn
E-demokrati
gäller också lärande och skola. I Stockholms
stad ska alla medborgare kunna se hur gymnasiekurser är
upplagda och vad som krävs av den som studerar. Kersti Hjertqvist
är ansvarig för IT-Center i Stockholm, pionjärer
när det gäller gymnasiekurser på webben. |
28
html |
|
Debatt:
Vad forskningen kan och bör uträtta
Hur kan forskning
och utvärdering kring skolans IT-satstningar bidra till
ny användbar kunskap i lärsituationen. Ulla Riis, med
flera, replikerar Peter Beckers
artikel i DiU nr 7/2000. |
33 |
|
Lära
genom underhållning
Datorspelen
fångar barnens intresse. När de är bra kan de
bidra till att utveckla kompetenser och förmågor som
kan användas i vardagslivet. Men de är också
ett kraftfullt verktyg för att förmedla värderingar
och grundlägga myter, skriver journalisten och datorspelsentusiasten
Ana L. Valdés. |
34
html |
|
Minimera jobbet gör
ett makro
Att göra
och använda makron i Excel är inte särskilt svårt.
Det är också mycket användbart i matematikundervisningen.
Örjan Broman ger exempel. |
36 |
|
Animera
med synkroniserade läppar
Gunnar
Jutelis visar steg för steg hur man kan animera med läppsynk
med hjälp av verktyget Flash.
|