Untitled Document
Av:Gunilla Celén
E-Post:gunilla.celen@swipnet.se
Dagbok från en
ITiS-handledare
Halvvägs genom uppdraget
börjar arbetslagen och jag tydligt se vad som fungerar och
vad som inte är så bra.
Vad kan man dra för lärdomar?
Vad kan man göra för att nästa omgång Itis-arbetslag,
som redan står och stampar och vill igång, inte ska
behöva göra samma misstag?
Det mesta fungerar förstås
hyfsat bra och mycket fungerar bättre än väntat.
Elevarbetet pågår för fullt och ingen vet ex-akt
ännu hur det kommer att gå. Ärligt talat känner
man sig som handledare i det här skedet en aning utanför.
Själva elevarbetet är det roliga och man vill vara med!
Visst kan jag stötta och komma med goda råd men det
är också allt.
uteblivna svarsmejl
När det gäller problem som uppstår antar jag att
mina arbetslag stöter på ungefär samma problem
som man gör i andra Itis-arbetslag i övriga Sverige.
Ett exempel är eleverna som ville undersöka jämnårigas
vardag i ett grannland fick snabbt kontakt. Men e-post med svar
på frågor uteblev in i det längsta. Det är
inte roligt för yngre elever att hoppfullt gå till
datorn varje dag för att kolla e-posten och upptäcka
att ingenting har kommit. Blixtsnabbt och modernt medium, hmm
vi diskuterade en stund om det hade varit bättre att skriva
pappersbrev. Om fysiska brev ger mer dåligt samvete än
digitala. Det beror säkert helt och hållet på
mottagaren.
Visst ger ett handskrivet brev, på rosa brevpapper med Bambi
på dåligt samvete om man inte svarar, men för
den datorvana läraren går det så fort att skicka
iväg ett mejl, så det kanske lättare blir av.
kopieringsrummet eller internet
Ett veritabelt helvete kan det vara att trolla fram material i
en handvändning när eleverna själva bestämmer
vad arbetet ska innehålla. Sådan tur har man oftast
inte att de blir sugna på att söka kunskap ur böcker
man har klassuppsättning av.
Med lite otur hamnar man i kopieringsrummet resten av lektionen,
när tio elever behöver boken som skolan bara har ett
exemplar av. Man vill ju låta eleven smida medan järnet
är varmt och komma igång. Att säga "det var
en bra idé, jag ska fixa fram material till dig till nästa
vecka. Ta bänkboken nu så länge" är
förfärligt.
Någon kollega tipsade om att låta eleverna söka
sitt eget material på Internet. En annan kollega replikerade
"jag är så jäkla trött på den
där elektroniska sop- tippen - jag vägrar! Eleverna
sitter timme efter timme i ineffektiv väntan på att
hitta ett halvtaskigt dokument på engelska som de sedan
behöver hjälp med att översätta."
Detta är omöjligt att säga emot - så här
är det ofta på mellanstadienivå. Säkert
också på högstadienivå för de elever
som inte är så vana Internetanvändare.
kreativa elever
Stor tröst finner man ibland hos eleverna själva. En
elev stötte på problem med att hitta uppgifter om OS-medaljörer
på sitt skolbibliotek. Hur löser vi det, frågade
läraren.
Eleven löste glatt problemet genom att ringa stadsbiblioteket.
Efter att ha konstaterat att de hade lämplig litteratur i
ämnet använde han telefonen igen till en släkting
som befann sig i Sävsjö som kunde hämta boken och
vidarebefordra till honom redan samma dag. Kreativt! Varje sådant
tillfälle, när man ser elever ta eget ansvar och fixar
saker själva, övertygar en om att vi jobbar rätt.
Vi hamnar även i en djup diskussion om "söka sin
egen kunskap" verkligen innebär att läraren ska
ställa sig bredvid som passiv handledare. Ingen tycker det
- när vi diskuterar - det ena diket är inte bättre
än det andra.
diskettproblematiken
Alla drabbas också av triviala men oerhört irriterande
problem som att disketter lägger av. Varför går
alltid elevdisketterna sönder? Varför ska de vara så
pillvänliga att de bara håller någon månad?
När man jobbar mot deadline och diskett efter diskett lägger
av har man inte längre lust att använda datorer.
En lösning på problemet är förstås
nätverk. På min skola har vi skapat en mapp på
nätverket som alla elever på mellanstadiet oavsett
inloggning kan spara sina filer i när vi jobbar med större
projekt. Eleverna behöver på så sätt inte
hålla ordning på disketter eller var de senast satt
och jobbade. Det är bara att slå sig ner vid vilken
nätverksdator som helst och leta rätt på sitt
arbete. Sedan har vi tilldelat rättigheter att gå in
och hämta material där för motsvarande lärare.
Detta är mycket praktiskt, man slipper stå och korrekturläsa
under dyrbar lektionstid. Lärarna kan i lugn och ro på
en håltimme sitta och kolla texter, och om man har nätverkskort
på sin bärbara Itis-dator kan man till och med tanka
ner elevarbeten och ta hem för granskning. Inga disketter
- inga problem! Önskar bara nu att vi hade råd att
koppla alla datorer på skolan till nätverket.
seminarietid
Alla vi som är involverade i ITiS har vid det här laget
upptäckt hur jobbigt det är att sitta i fyra timmars
seminarium efter en lång dag i skolan.
Det är tjugo seminarietimmar som ska fördelas och önskedrömmen
vore ju att ha tio tillfällen om två timmar. Men när
många seminariedeltagare har upp mot 7-8 mil att köra
är det en omöjlighet. Vi enades om sex tillfällen
med omväxlande tre respektive fyra timmar.
Här krävs det verkligen att man har ett väl fungerande
arbetslag som kan hjälpas åt och fördela arbetsuppgifterna
seminariedagarna samt inte minst - dagen efter. Som tur är
har även rektorerna visat stort engagemang och kan förhoppningsvis
stötta sina arbetslag, åtminstone förstå
vilket tufft arbete de utför.
tufft jobb
Det låter ju inte så mycket att göra tjugo extra
seminarietimmar och femton timmar träff med handledare, men
i verkligheten är det ganska tufft. Hur väl man än
planerar kan man ändå ha ett par tim- mars arbete till
att utföra i kvällslampans sken efter ett seminarietillfälle.
En lösning på detta skulle vara att alla som ingår
i Itis-arbetslagen kunde få använda studiedagarna till
Itis-arbete.
Som tur är finns många glädjeämnen mitt i
det hårda arbetet. Framförallt den positiva responsen
från eleverna. Jag har dessutom fått en och annan
rapport från arbetslagen om elever som utför sina arbeten
så gott de kan trots att de i vanliga fall mest strular.
säkrare i lärarrollen
Det är väldigt roligt att träffas och planera tillsammans
i arbetslaget. Många gånger stressar vi för att
"komma hem i vettig tid". Samtidigt inser man att vi
har så mycket att vinna på samarbetet.
Vi blir tryggare, säkrare i vår lärarroll, mer
kompetenta när vi lär av varandra, mer professionella
i vårt yrkesutövande, mer säkra på våra
iakttagelser när vi delar samma elevgrupper med andra lärare.
Det är visserligen en härlig känsla när man
får en idé hemma vid skrivbordet och kan genomföra
den tillsammans med eleverna, men den är inte jämförbar
med när man sitter i ett arbetslag och kläcker idéer
och fördelar arbetsuppgifter tillsammans. Kreativiteten ökar
också när vi planerar tillsammans med andra yrkesgrupper.
Självklart har vi även stor nytta av att bli mer sammansvetsade
som arbetslag på ett personligt plan. Ingen vill väl
ha tillbaka ensamvargens tid efter det här?
Gunilla Celén,
Ljungaskolanskolan, Sävsjö
E-Post:gunilla.celen@swipnet.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!