2002

 

 

DiU nr 1/02

  • Elever upptäcker staden
  • Hörs elevernas röst i samhället?
  • Bildens betydelse
  • Färila skola: Fågel, fisk eller fjäril?
  • Tips och idéer för användbara intranät
   

DiU nr 2/02

  • Miljö för undersökande arbetssätt
  • skolans webb ett sätt att kommunicera
  • Datainspektionen granskar skolor
  • Visst lär sig eleverna – frågan är vad?
  • Shakespeare lever på nätet
   

 

 

 DiU nr 3/02

  • Skriva själv, kopiera eller klippa och klistra
  • Läraren – pedagog eller kontrollant
  • Drömmen om en fungerande webb – för föräldrar
  • Att reflektera över sitt lärande
  • Lärande och Internet
   

 

 

 DiU nr 4/02

  • Har IT en framtid i svensk skola
  • skolan och IT: Visioner, kontinuitet och ekonomiskt stöd
  • Distans skapar närhet
  • Informationstekniken i klassrummet
  • Intranät i Lerum: Piloter testa och utvecklar
   

 

 

 DiU nr 5/02

  • I väntan på datorrevolutionen
  • Första guldäpplet utdelat
  • Fria resurser för skolan
  • Talbok i skolan
  • Bättre på engelska via kurs på Internet
   

 DiU nr 6/02

TEMA: INFORMATIONSSÖKNING OCH LÄRANDE

  • En bibliotekarie i varje arbetslag
  • Eleverna upptäcker inte världen själva
  • Tid för samtal – tid för utveckling
  • Med boken i handdatorn
  • Undervisning i informationssökning

   

 

 

DiU nr 7/02

  • IT i skolan på nedre Manhattan
  • Elever löser kluriga problem på webben
  • Frisk fläkt med Lärkraft
  • Prata om reklam och bilder
  • Medeltiden på Internet

   

DiU nr 8/02

TEMA:
HANDLEDNING OCH LÄRANDE

  • Interaktion mellan människor med stöd av IT
  • Kul att bygga hus med Mulle Meck
  • Manipulera bilder i sju steg
  • Handledaren – lagledare eller kommentator
  • Den handledande läraren – en tur i berg- och dalbanan
  • Distans, närhet och flexibilitet


[Åter till början av sidan]

Stiftelsen DIU, c/o Becker, Bondegatan 1A, 116 23 STH
Uppdaterad: 230220