|
2001
|
DiU
nr 1/01
- Debatt
kring forskningen och skolans vardag. Vad händer i mötet
mellan lärare, elever och de nya medierna, frågar Peter
Becker. Ulla Riis m fl replikerar på tidigare inlägg. Att
lära med informationstekniken som resurs är något
annat än vad vi varit vana vid, skriver Roger Säljö,
Göteborgs universitet.
- Tema:
läromedel. Ett samtal om framtida läromedel och lärmiljöer.
- Recensioner
kring en samling nya läromedel. Toura Hägnesten och Gunilla
Celén rör sig bland pyramider, tjurar, akvarier och webbdeckare.
Minimera jobbet - gör ett makro med Örjan Broman (sista
delen av en serie).
- Nya
lärmiljöer. Bosse Andersson rapporterar från BETT.
"Med världen som klassrum" - reportage från den
seglande gymnasieskolan på Öckerö.
|
|
|
|
DiU
nr 2/01
- Bokklubb
på nätet
- Debatten
om skolutveckling med IT-perspektiv fortsätter med ett inlägg
från Eva-Lotta Eriksson, Christina Szekely och Göran Isberg,
Skolverket.
- Projektplats.
Bosse Andersson testar Groove, verktyg för kommunikation och
problemlösning i mindre arbetsgrupper.
- Tid,
tid och åter tid, ett gemensamt problem för många
Itis-arbetslag.
|
|
|
|
DiU nr 3/01
- Personuppgiftslagen
och skolors hemsidor. Lerum upphandlar intranät som passar lokala
behov. På europeiska skoldatanätet finns stöd för
projektsamarbeten över gränserna. Med fokus på källan
- en del av skoldatanätets pedagogiska webbresurser, av Annette
Holmqvist. Satsa på filter mot verkligheten eller höjt
medvetande?, frågar sig Stig Roland Rask. Skolledare på
Itis-utbildning.
- Alf Ölme ger
exempel på nya fysikexperiment med datorns hjälp. Möt
elevernas intresse för matematik i IT-åldern. David Sjöstrand
visar hur program som finns på de flesta gymnasieskolor kan
användas.
- I Varberg har 52
barn fotograferat sin omgivning, bearbetat bilderna digitalt och producerat
grafiska blad. Pratbubblor på webben, Gunnar Jutelius guidar
genom Flash.
|
|
|
|
DiU nr 4/01
- "vi
ses på nätet i kväll"
- Vi fyller ett behov hos ungdomar att umgås, synas och vara
någon, säger Rickard Ericsson grundare och konceptansvarig
för Lunarstorm. Varje vecka loggar drygt 300 000 ungdomar in
på Lunarstorm.
- Dagbok
från en Itis-handledare, med Gunilla Celén.
- Lockande
matematik i spelform. Toura Hägnesten har använt "Flygande
start matte" med elever. Skapa spelmiljö med bild, rörelse
och ljud. Gunnar Jutelius om hur man kan använda Flash. Sommar,
semester och sol - en länkguide för sommarlovet.
|
|
|
|
DiU nr 5/01
- Informationsteknologi
behöver finna sin plats i samhället och kulturen, skriver
Bodil Jönsson i sin krönika. Dagens ungdomar tillhör
en ny art - Homo zappiens - med helt nya förmågor som skolan
måste ta vara på, säger Wim Veen, professor vid Delft
University i Holland.
- Eva
år 2005. Rutinerna åt datorn - pedagogiken åt lärarna.
En vision om framtiden av Bengt Svenson. Not school - virtuella lärmiljöer
för att stödja ungdomar med problem som av olika anledningar
inte fungerar i den vanliga skolan. Dagbok från en Itis-handledare,
Gunilla Celén. Personuppgiftslagen träder i full kraft
i oktober i år - om dess betydelse för skolornas webbplatser.
- DiU
debatt: Vilka IT-kunskaper behöver lärarna egentligen?,
diskuterar Bosse Andersson. Ett svar från Stig-Roland Rask,
KK-stiftelsen. Är de nya cd-läromedlen misslyckade? Peter
Fowelin, diskuterar utifrån en kritisk rapport.
- Chefren
och Cheops pyramid är två mattespel som håller i
längden. Gunilla Celén, recenserar. 11 steg: Gör
animerad sagobok. Åsa Kronkvist visar på möjligheterna
med programmet Powerpoint. Kunskapsdatabanker - interaktiva tv-stationer,
skriver Gunnar Jutelius. Följ med i Dius Flashserie!
|
|
|
|
DiU nr 6/01
- Om
tioåringarna som jobbar hemifrån en dag i veckan med stöd
av Internet berättar Kåre Skantz, Sandviken. Webbplatser
där du kan fråga forskare och experter inom olika ämnen.
Bredband för folket?, Bengt Svensson, IT-strateg på Svenska
Kommunförbundet beskriver pågående satsningar.
- Barn
har blivit allt vanare vid att gå in i olika lekvärldar.
De spelar dataspel, tv-spel och rollspel, både som tärningsspel
och i levande miljöer. Det innebär att de är vana vid
att fritt vandra mellan olika tidsvärldar. Krönika Gunilla
Lindqvist, Karlstads universitet.
- Om
skolledares behov att möta kollegor. "Talking Heads",
är en engelsk webbplats där rektorer diskuterar, samtalar,
byter idéer och erfarenheter. Den presenteras av Bosse Andersson.
|
|
|
|
DiU nr 7-8/01
- Tema:
"Barn bättre på internetsökning än vuxna
tror". Reflektioner kring utdrag ur AnnBritt Enochssons avhandling
"Meningen med webben". Gunilla Lindqvist tar utgångspunkt
i Lev Vygotskijs kulturhistoriska teori. Peter Becker i ledaren: en
programförklaring kring skola, reflektion och forskning.
- Ungdomskultur:
nätparty med spel och cola. Bildens betydelse. Det blir allt
viktigare att närma sig bilder på ett aktivt och reflekterande
sätt, skriver Thomas Koppfeldt när han inleder en serie
kring bildanalys. Bengt Svenson diskuterar nätdistribution, tunna
klienter och webblösningar. Fakta och diskussion kring Personuppgiftslagen.
- 20
Dys... lexi. Toura Hägnesten om några IT-baserade läromedel
i matematik. Och Gunilla Celén har prövat "Den flygande
mattan" - ett räkneäventyr - tillsammans med entusiastiska
9-åringar. Kerstin Ekstig visar hur simuleringar med Excel kan
användas för att stärka förståelsen av sannolikhetsbegreppet.
|
|